Terapija senzorne integracije v pedagogiki
Kaj je senzorna soba?
Senzorna soba je posebej zasnovan prostor, namenjen otrokom, ki imajo težave z zaznavanjem in obdelovanjem senzoričnih informacij. V njej se izvaja terapija senzorne integracije po metodi Ayres. Soba je opremljena z različnimi senzornimi pripomočki, kot so gugalnice, žoge, blazine in drugi materiali, ki otrokom omogočajo razvoj njihovih čutnih in motoričnih veščin skozi igro in prilagojene senzorne spodbude.
Kaj je senzorna integracija po Ayres?
Senzorna integracija po metodi Ayres je terapevtski pristop, ki temelji na nevrološkem procesu, kjer možgani organizirajo in obdelujejo informacije iz čutil (vid, sluh, dotik, ravnotežje itd.) ter jih uporabljajo za pravilno gibanje, vedenje in učenje. Pri otrocih z motnjo senzorne integracije ta proces ni učinkovit, kar lahko povzroča težave na različnih razvojnih področjih. Cilj terapije je izboljšati otrokovo sposobnost obdelave senzoričnih informacij, kar pripomore k boljši motorični koordinaciji, samoregulaciji in funkcionalnim sposobnostim v vsakdanjem življenju.
Zakaj prihaja do motenj senzorne integracije?
Do motenj senzorne integracije lahko pride zaradi več razlogov, vključno z zapleti ob rojstvu, prezgodnjim porodom, pomanjkanjem kisika med ali po rojstvu ter poškodbami možganov. Pri teh otrocih možgani težko usklajujejo signale iz različnih čutil, kar vodi v težave z gibanjem, učenjem, samoregulacijo in socialno interakcijo.
Kako se motnje senzorne integracije kažejo?
Motnje senzorne integracije se kažejo na različne načine:
• Težave pri usvajanju osnovnih motoričnih veščin (npr. sedenje, vstajanje, plezanje, hoja).
• Oteženo usvajanje spretnosti, kot so vožnja s kolesom in zavezovanje vezalk.
• Nerodnost, pogosto spotikanje ali padanje ter nespretna igra.
• Zaostanek v govornem razvoju.
• Težave pri vključevanju v vsakodnevne dejavnosti, kot so oblačenje in prehranjevanje.
• Omejene zmožnosti za sklepanje prijateljstev in sodelovanje v skupinskih dejavnostih.
• Vedenjski izzivi, kot so težave s samoregulacijo, kratkotrajna koncentracija in pomanjkljiva pozornost.
• Izzivi pri učenju, zlasti na področju branja, pisanja in matematike.
• Težave s prehodi in spremembami v rutini, kar povzroča tesnobo in stres.
Kako poteka terapevtski pristop?
Terapija v senzorni sobi se začne z oceno otrokove proste igre (BAZE LINE), kjer terapevt analizira, kako otrok zaznava in obdeluje senzorične informacije. Na podlagi te ocene se oblikuje profil otrokovih senzoričnih potreb, po katerem terapevt pripravi individualiziran načrt dela. Terapija poteka skozi igro, kjer se z uporabo različnih senzoričnih pripomočkov spodbujajo otrokove čutne in motorične sposobnosti. Terapevt hkrati sodeluje s starši, ki dobijo nasvete in strategije za podporo otroku doma.
Komu je terapija senzorne integracije namenjena?
Terapija senzorne integracije je posebej učinkovita za otroke:
• z avtizmom in ADHD-jem,
• z motnjami pri gibanju in usvajanju osnovnih motoričnih veščin,
• ki imajo težave z usvajanjem finih gibov rok,
• z govornimi zaostanki in socialnimi težavami.
• z vedenjskimi težavami in izzivi pri učenju.
Učinki terapije
Terapija senzorne integracije otrokom pomaga izboljšati:
• Motorične sposobnosti (gibanje, koordinacija).
• Samoregulacijo in obvladovanje čustev.
• Koncentracijo in pozornost.
• Sposobnosti učenja (zlasti na področju branja, pisanja in matematike).
• Socialne veščine in sodelovanje v skupinskih dejavnostih.
• Prilagodljivost na spremembe v rutini.
Predlogi za odnos z otrokom doma in organizacija okolja
Za najboljši učinek terapije je ključnega pomena redno izvajanje aktivnosti doma.
Starše se poduči:
• Kako naj vključujejo senzorične dejavnosti v otrokovo vsakodnevno rutino (npr. igre z gibanjem, delo z različnimi teksturami).
• Kako naj organizirajo domače okolje, da spodbujajo otrokovo raziskovanje in gibanje.
• Kakšen odnos naj z otrokom vzdržujejo.
V senzorno sobo se po potrebi vključujejo tudi druge terapevtske metode, ki se dopolnjujejo s senzorno integracijo. To so na primer integracija refleksov po metodi MNRI, Bloombergova ritmična gibanja, funkcionalno učenje, PECS in Bal-A-Vis-X. Te metode pomagajo pri reševanju specifičnih izzivov otrok ter omogočajo bolj celovit in individualno prilagojen pristop. Skupaj tvorijo močno orodje, s katerim otrokom pomagamo doseči čim večjo samostojnost in uspeh v njihovem vsakodnevnem življenju ter šolskih izzivih.
NAROČANJE: 051 427 078, za@zabavnoucenje.si